KORUYUCU ELEMANLI BOSCH KIZDIRMA BUJILERI
Dizel motoru her ne kadar patlamasız (sıkıştırma ile ateşlemeli) bir motorsa da; soğuk çalıştırma veya kışın ayaz koşulları söz konusu olduğunda bu özelliğin sınırları zorlanır. Koruyucu elemanlı bosch kızdırma bujileri, yakıt karışımının en çetin koşullarda bile ateşleme ısı derecesine varmasını güvence altına alır.
Eskiden şaka mahiyetinde “dizelin bir dakikalık saygı duruşu” olarak anılan ön ısıtma prosedürü”, bugün artık geçmişte kaldı: Çağdaş Bosch metal seri çalıştırmalı koruyucu elemanlı kızdırma bujileri, motorun çalışması için gereken 1,000 oC’ye üç saniye içerisinde erişir. 1,300 oC akkor ısı dereceleri oluşturan Bosch DuraSpeed seramik koruyucu elemanlı kızdırma bujisi ise, -28 oC dış ortam ısılarında bile kıvılcım ateşlemeli motorunkine benzer şekilde anında soğuk çalıştırmaya olanak tanır.
Koruyucu elemanlı kızdırma bujileri günümüzde soğuk çalıştırmaya desek olmakla kalmıyor; aynı zamanda art kızdırma olarak anılan işlemde de yardımcı oluyor: Isınma fazında, koruyucu elemanlı kızdırma bujisi, eskiden soğuk çalıştırmaya eşlik eden rahatsız edici vuruntusunu önlemek üzere üç dakikaya kadar çalışmaya devam ediyor. Bu işlem aynı zamanda, soğuk motorların çıkardığı kirlilik yaratan emisyonları %60’a varan oranlarda da azaltıyor. Dizel parçacık filtresinin yenilenmesini desteklemek ve zorlanma dolayısı ile soğuyan bir motordaki yük değişiklikleri sırasında kurum oluşmasını önlemek üzere ara kızdırma da mümkün.
Yeni koruyucu elemanlı kızdırma bujileri, yüksek akkor dereceleri ve uzun art kızdırma süreleri ile taşıt ve motor üreticilerine yeni ufuklar açıyor: Bu bujiler giderek artan bir şekilde daha üstün özgül motor performansı ve daha az azot oksit emisyonları olan düşük kompresyonlu turbo dizel ünitelere bel bağlayabiliyor. Bu prensibin dezavantajları -soğuk marş ve soğuk işletme bakımından kötü tutum- seramik koruyucu elemanlı kızdırma bujileri ile telafi edilebilir.
Hem metal koruyucu elemanlı kızdırma bujileri hem de -özellikle- seramik koruyucu elemanlı kızdırma bujileri aynı prensiple çalışıyor: Elektrik akımı helisten -veya bu durumda- bu şekilde yoğun bir biçimde kızan iletken bir seramik bileşeninden geçirilir. Kendinden ayarlı koruyucu elemanlı kızdırma bujileri ile, ısı yükseldikçe direnç otomatik olarak artar; böylelikle koruyucu elemanlı kızdırma bujisi aşırı ısınmaz.
Eskiden şaka mahiyetinde “dizelin bir dakikalık saygı duruşu” olarak anılan ön ısıtma prosedürü”, bugün artık geçmişte kaldı: Çağdaş Bosch metal seri çalıştırmalı koruyucu elemanlı kızdırma bujileri, motorun çalışması için gereken 1,000 oC’ye üç saniye içerisinde erişir. 1,300 oC akkor ısı dereceleri oluşturan Bosch DuraSpeed seramik koruyucu elemanlı kızdırma bujisi ise, -28 oC dış ortam ısılarında bile kıvılcım ateşlemeli motorunkine benzer şekilde anında soğuk çalıştırmaya olanak tanır.
Koruyucu elemanlı kızdırma bujileri günümüzde soğuk çalıştırmaya desek olmakla kalmıyor; aynı zamanda art kızdırma olarak anılan işlemde de yardımcı oluyor: Isınma fazında, koruyucu elemanlı kızdırma bujisi, eskiden soğuk çalıştırmaya eşlik eden rahatsız edici vuruntusunu önlemek üzere üç dakikaya kadar çalışmaya devam ediyor. Bu işlem aynı zamanda, soğuk motorların çıkardığı kirlilik yaratan emisyonları %60’a varan oranlarda da azaltıyor. Dizel parçacık filtresinin yenilenmesini desteklemek ve zorlanma dolayısı ile soğuyan bir motordaki yük değişiklikleri sırasında kurum oluşmasını önlemek üzere ara kızdırma da mümkün.
Yeni koruyucu elemanlı kızdırma bujileri, yüksek akkor dereceleri ve uzun art kızdırma süreleri ile taşıt ve motor üreticilerine yeni ufuklar açıyor: Bu bujiler giderek artan bir şekilde daha üstün özgül motor performansı ve daha az azot oksit emisyonları olan düşük kompresyonlu turbo dizel ünitelere bel bağlayabiliyor. Bu prensibin dezavantajları -soğuk marş ve soğuk işletme bakımından kötü tutum- seramik koruyucu elemanlı kızdırma bujileri ile telafi edilebilir.
Hem metal koruyucu elemanlı kızdırma bujileri hem de -özellikle- seramik koruyucu elemanlı kızdırma bujileri aynı prensiple çalışıyor: Elektrik akımı helisten -veya bu durumda- bu şekilde yoğun bir biçimde kızan iletken bir seramik bileşeninden geçirilir. Kendinden ayarlı koruyucu elemanlı kızdırma bujileri ile, ısı yükseldikçe direnç otomatik olarak artar; böylelikle koruyucu elemanlı kızdırma bujisi aşırı ısınmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder