ALTERNATÖRÜN GÖREVI
Alternatör
Araç üzerinde fiziki enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürmeye yarayan parçaya verilen isimdir. Bu parçayla ilgili dikkat edilmesi gereken hususlar şunlardır.
1. Şarja başlama devrinin tespit edilmesi
2. Yüklü kontrol
3. Açık devre geriliminin ölçülmesi
Şarja Başlama Devrinin Tespit Edilmesi
Bu tespit çok önemlidir. Çünkü şehir içinde kullanılan araçlarda şarja başlama devri yüksek olursa akümülatörler düşük şarj edilir. Bu ayar sırasında devreye voltmetre ve ampermetre bağlanır. Kontrol esnasında akümülatörden dinamo üzerine fazla akım akışını önlemek için şasi kablosu çıkarılır. Dinamoya hareket verildikten sonra takılır. İlk anda devir düşük olacağından ampermetrede deşarj görülür. Devir arttıkça ibre yükselir. İbre tam sıfır noktasına geldiği anda takometreden okunan değer şarj başlama değeridir. Aynı zamanda şarja başlama devrinde gerilimi voltmetreden okunur. Bin devrin üstünde şarja başlar.
Yüklü Kontrol
Dinamolar araç üzerinde çalışırken maksimum çıkış akımının ölçülmesi işlemidir. Şarja başlama devrinin devamı niteliğindedir. Devir kataloğundaki değere göre arttırılır. Bu ara ampermetreden ve voltmetreden değerler okunur, dinamoların 7-8 veya 14-16 volt altında 30-40 amper akımı vermesi beklenir.
Açık Devre Geriliminin Ölçülmesi (E.M.K)
Bu işlem dinamo bobinaj özelliklerinin tespitinde ve pabuçların arıza ihtimali belirdiğinde yapılır. EMK ölçülürken akümülatör devreden çıkartılır. Normal bir dinamoda 0-2000 devir arasında 0-30 voltluk bir EMK görülmelidir. Herhangi bir dinamonun yüklü kotrolünde normal sonuç alındığı halde açık devrede gerilimin ölçülmesi sırasında hiçbir gerilim elde edilmiyorsa pabuçların özelliği kaybolmuş olabilir. Öte yandan gerilim yüksek devire çıktığında aniden artarsa ikaz devresinde fazla direnç vardır.
Alternatörün Fiziki Muayenesi
1. Kolektörün kontrol edilmesi
2. Dinamo yataklarının değiştirilmesi (burç)
3. Fırçaların değiştirilmesi ve bakımlarının yapılması
4. Endüvi izalasyonunun sağlanması
5. Sargıların uçlarının kontrolü ve lehimlenmesi
6. Dinamo kasnağının kontrolü
Alternatörün Elektriki Kontrolü
1. Dinamo çıkış uçlarının bulunması
2. Dinamonun kutuplandırılması
3. Dinamonun motor olarak çalıştırılması
4. Dinamonun denenmesi
Alternatörde Meydana Gelen Sistemsel Genel Arızalar
1. Statör sargılarında kopukluk ve kısa devre
2. Alternatör regülatörü görevini yapmıyor
3. Alternatör diyotları görevini yapmıyor (diyot akım kaçırıyor)
4. Rotor sargılarında kopukluk ve şasi kaçak
5. Alternatör fırçaları arızalı (fırçalar aşınmış)
6. Alternatör yataklarının bozulması
7. Kayış gerginliğinin az olması
Çok güzel bir yazı olmuş.Teşekkürler.konya jeneratör
YanıtlaSil